ХЕ Потпећ
Историјат

 

 

По већ готовим пројектима почели су радови на првој степеници на Лиму – ХЕ Потпећ. Изградња бетонске бране високе 46 и дугачке 216м почели су 1964.год, а завршени 1966.год. Упоредо су грађени и други објекти: машинска и командна зграда, прилазни путеви машинској згради, разводно постројење од 110 киловолти, трафо – плато, излазна вада и регулација низводног дела корита Лима, а касније и другог разводног постројења од 35 киловолти.

Ново Потпећко језеро потопило је површину од 220ха ливада, њива, воћњака, а у њему је акумулирано 40 милиона кубика воде.

У току градње, Лим је два пута плавио градилиште. Река је у свом рушилачком налету пробила насип и поплавила темеље загата, у канал нанела муљ и причинила велику материјалну штету. Упркос свим тешкоћама, људи су присилили реку да тече новим коритом.

ХЕ Потпећ званично је започела редовну производњу 1967.год. Вода Лима, акумулирана у језеру испред џиновске бране, грунула је на лопатице турбина. Далеководом високог напона, који повезује 3 републике – Србију, Босну и Херцеговину и Црну Гору – потекли су први киловати са Лима.

Вештачким језерима, хидроцентралама, бранама, далеководима, насељима, путевима... измењен је рељеф готово целог краја између Лима и Увца.